Absintbereiding

(Oude?) ZZ blanche...

sixela (04/21/08 om 12:59:02):

Zenzero schreef:



En het antwoord daarop was:

Ik heb ze nog eens geproefd. Veel beter met wat extra leeftijd, maar nog flets.

Het recept klopt wel aardig, denk ik - het is iets dat sterk aan de Brut d'Alambic van Matter (volgens Duplais) doet denken.

Wel twee grote verschillen: veel te weinig anethol en een aantal andere smaken (ondanks de neus die genoeg anijs en venkel verrraadt) en een wat "vuile" venkelsmaak (fenchon?) die helemaal niet in de neus maar wel de smaak zit.

De alsem is ook wat vlakjes, maar dat ligt denk ik aan de kwaliteit van de bron of aan hetzelfde euvel dat de anethol niet meetrekt.

Te vroeg gestopt met distilleren? Misschien omdat er wat onaardige smaakjes (van de venkel) in terechtkwamen?

Het lijkt bijna op het *eerste* deel van Tex-Rec distillatie - waarbij je eerst een "proper" deel distilleert om daarna een tweede deel *zeer* ver (en dus "vuil") te distilleren en daarna weer te verdunnen en nog eens te distilleren, om alle anethol eruit te wringen.

 

Barski (04/21/08 om 17:52:01):

Leuke term: Tex-Rec distillatie. Ik heb weer wat geleerd. Waar komt die afkorting eigenlijk vandaan?

 

sixela (04/21/08 om 19:23:58):

Eric is van Texas (en "rec" staat natuurlijk voor rectificatie).

 

Helfrich (04/22/08 om 20:49:32):

Je absint krijgt pas diepte en structuur als je de naloop meedistilleert.

 

Barski (04/22/08 om 23:33:21):

Helfrich schreef:

Je absint krijgt pas diepte en structuur als je de naloop meedistilleert.


Ook zonder het meedistilleren van de naloop kun je een uitstekende absint maken. De basisalcohol en de kruiden moeten van goede kwaliteit zijn. Dan blijft het vooral de kunst om de juiste balans te vinden en geen fouten in de distillatie te maken.

Ik geloof zeker dat de naloop van een eerdere lading absint goed gebruikt kan worden maar dan is het van belang dat je die op het juiste moment snijdt. Wanneer en na hoeveel blijft wat tricky. Vooralsnog heb ik daar weinig zinnigs over gelezen op het web. Voor mijn eigen stook gebruik ik zelden naloop en ik heb nog niet gehoord dat men in mijn flessen iets mist.

 

Helfrich (04/22/08 om 23:50:02):

Diverse middenloopcomponenten komen nog steeds mee in de naloop. Bij hergebruik van de naloop win je die deels terug en wat je niet terugwint hoopt zich op in de naloop die je blijft recyclen. Als je naloop weggooit ben je ze kwijt, hoe je het ook wendt of keert en ongeacht of iemand er iets van zegt.

Alternatieve methoden als TexRec (een variatie op het thema van recycling) kunnen nog betere resultaten opleveren, maar ze zijn arbeidsintensiever omdat je twee keer moet distilleren voor een batch.

Hergebruik van de naloop is essentieel voor de kwalificatie "absinthe suisse" (niet te verwarren met La Bleue).

 

Barski (04/23/08 om 08:17:46):

Dat van die La Bleue wist ik. Dan nog zit ik met dezelfde vragen. Wanneer begint de naloop, wanneer vang je die naloop niet meer af en hoeveel kun je hergebruiken?
Voor ons hobbyisten is het zinnige informatie vanwege twee redenen. Enerzijds is het recyclen van de naloop goed voor het eindproduct anderzijds is het rendement uit je ketel hoger omdat je minder hoeft weg te gooien. Dat laatste valt onder de noemer 'ons bin zuunig".

Wie kan er wat over vertellen want volgens mij kan ik hier nog het een en ander van opsteken.

 

Barski (04/25/08 om 18:58:39):

Je hebt in elk geval op een mooie manier met veel woorden weinig gezegd. Wat je zei had ik zelf ook al kunnen zeggen.

 

Helfrich (04/25/08 om 23:27:28):

Zenzero schreef:


De start van de naloop is toch aan de hand van een berekening vast te stellen door essentiële proces parameters nauwlettend in de gaten te houden?

Neen. Of ja, bij een distillatie van zuivere alcohol. In dat geval wijst een bepaald gehalte aan hogere alcoholen erop dat je in de naloop zit.

Bij een aromadistillatie zul je moeten vertrouwen op je zintuigen. Als je dat eenmaal hebt gedaan en je kent de ketel, dan kun je in jouw specifieke situatie vertrouwen op de alcoholmeter (of eventueel de thermometer).

Je vindt het antwoord niet op Internet. Zelfs grote distilleerderijen die hun proces hebben gemechaniseerd moeten vertrouwen op duurbetaalde experts om de naloop op het juiste moment af te splitsen, op grond van organoleptische eigenschappen.

Je kunt van de naloop alles hergebruiken, zolang er maar niets aanbrandt. Alles wat er ranzig aan is zit de volgende keer weer in de naloop. Als er wat aanbrandt kun je alles weggooien, want empyreuma is niet te corrigeren.

 

Helfrich (04/25/08 om 23:37:47):

Barski schreef:

met veel woorden weinig gezegd

"Ik besta, ik besta, dus ik besta. Hoor mij aan en bevestig mijn bestaan. Ik besta."

Ergo sum.

 

sixela (04/28/08 om 21:38:53):

Zenzero schreef:

maar aan de andere kant, een in gastronomisch opzicht, smaakvolle winst.


Het probleem is dat je bij vroeg stoppen niet alleen een "properdere" absint krijgt, maar ook een vlakkere (daarom verkiest Ted Breaux waarschijnlijk zijn absinten niet superproper te maken, althans niet als die gemaakt is met het materiaal bij Combier). Er zit in die naloop ook nog heel wat goeds, en daarom wordt die hergebruikt.

 

Barski (05/03/08 om 00:03:43):

Helfrich schreef:


Bij een aromadistillatie zul je moeten vertrouwen op je zintuigen. Als je dat eenmaal hebt gedaan en je kent de ketel, dan kun je in jouw specifieke situatie vertrouwen op de alcoholmeter (of eventueel de thermometer).

Je vindt het antwoord niet op Internet. Zelfs grote distilleerderijen die hun proces hebben gemechaniseerd moeten vertrouwen op duurbetaalde experts om de naloop op het juiste moment af te splitsen, op grond van organoleptische eigenschappen.

Je kunt van de naloop alles hergebruiken, zolang er maar niets aanbrandt. Alles wat er ranzig aan is zit de volgende keer weer in de naloop. Als er wat aanbrandt kun je alles weggooien, want empyreuma is niet te corrigeren.


Mijn dank voor deze informatie. Vooral de laatste alinea. Gezien de overeenkomsten tussen jouw ketel en die van mij: hoeveel van de naloop zou jij in mijn geval gebruiken?

 

Helfrich (05/03/08 om 12:41:22):

Dat hangt niet alleen van de vorm van de ketel af, maar ook van het alcoholgehalte (bepalend voor temperatuur en damsamenstelling en dus voor wat er meekomt), de ingrediënten en het recept (wat kun je überhaupt aan ongewenste componenten verwachten?) en de omvang van de ketel.

De invloed van de omvang op de scheidende eigenschappen is dramatisch. Ik heb in het begin (in overleg met de Douane) moeten experimenteren om de ketel te leren kennen en uiteindelijk het gewenste resultaat te krijgen.

 

Barski (05/03/08 om 12:50:55):

Ik zal de naloop wel in etappes afvangen dan kom ik er waarschijnlijk het snelst achter.

 

Absintbereiding